De danske seniorer
tager på højskole
igen og igen og igen

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal støtter smuk udbygning af Rude Strand Højskole ved Odder

”Vi har pligt til at følge med. Vi må aldrig holde op med at lære noget nyt. Det handler om ikke at sætte sig for tidligt, for så kommer vi aldrig i gang igen,” sagde en 79-årig kursist forleden efter et kursusophold på Rude Strand Højskole. Andre igen har givet udtryk for, at man bliver mere håbefuld i løbet af et højskolekursus. Håbet og glæden trives i fællesskabet – ganske som Grundtvig gjorde det til en vigtig fælles energi, da han opfandt den danske højskoletanke.

Om det er jul og nytår, blæsende efterår eller regnfuld sommer – så vælter kursisterne ind på Rude Strand Højskole.

Dette store antal besøgende samt A.P. Møller Fondens bevilling, har nu gjort det muligt at berige højskolen med en moderne foredrags- og koncertsal. Koncertsalen bliver smukt bygget ind i skrænten med udsigt over Kattegat til Samsø og Tunø. Hertil kommer to tjenesteboliger, en håndfuld parkeringspladser og syv nye enkeltværelser med eget bad.

”Med A.P. Møller Fondens bevilling på 4 millioner kroner, som en hånd i ryggen, har vi fået opfyldt vores store drøm om en tiltrængt forbedring og udbygning af vores højskole,” siger Carsten Holvad, der sammen med sin kone, Helle, har været forstanderpar på Rude Strand siden 2017.

”Vi vil gerne være et kraftcenter af oplysning og livsduelighed for – selvfølgelig først og fremmest vores kursister – men også for hele lokalområdet. Med den smukke, nye sal og de forbedrede muligheder for at invitere indenfor, påtager vi os et ansvar for at styrke fællesskabet og sætte fokus på de udfordringer og behov vores samfund og vores verden har.”

Der har været drevet højskole for seniorer på Kystvejen 114 i Odder siden 1972. Hele skolen fremstår som man byggede dengang: I mørke mursten og gule, grønne og røde farver. Et sandt 70’er byggeri, der stadig vil bevare sin egen plads og atmosfære op imod den moderne arkitektur.

Byggeriet, der er tegnet af GPP Arkitekter, Aarhus, kommer til at koste omkring 21 millioner kroner og er lovet færdigt til marts 2025. Højskolen står selv for finansieringen af projekt, i samarbejde med Djurslands Bank og med støtte af højskolens vennekreds, som har mere end 800 medlemmer.